14 milioane de tone de îmbrăcăminte produse anual transformă moda într-o industrie de miliarde de dolari. Cu toții purtăm haine, fie că suntem sau nu interesați de tendințe. Ai observat însă că moda se mișcă extrem de rapid în era digitală, iar personalitatea și tehnologia au urcat deja pe podium?

 

IoT (internetul fibrelor)

          Îmbrăcămintea primește un upgrade. Cum? În primul rând, prin adoptarea activă a tehnologiei. Adevărat, vânzătorii tradiționali continuă să privească întregul proces ca pe o amenințare pentru magazinele fizice și străzile comerciale. Au și motive. Shopping-ul online a devenit o afacere uriașă, aducătoare de profit. Iar popularitatea e-vânzătorilor a înregistrat o creștere uimitoare în ultimii ani. În plus, dacă odinioară puteau zâmbi pe sub mustăți, pentru că procesul de achiziționare online avea hibele sale, astăzi sunt nevoiți să se conformeze cu faptul că tehnologia a soluționat orice problemă. Chiar și fără acces fizic la obiectul râvnit, cumpărătorul poate afla cât de bine i se potrivește o haină și cum ar arăta purtând-o.

Nu mai stai ca pe ace ca să fii la patru ace

         Comercianții și designerii au încercat să obțină, virtual, experiența dintr-un magazin, prin crearea unor aplicații precum Polyvore sau Try. Sunt softuri intuitive care, aidoma prietenilor cu care mergi la shopping, îți sugerează opțiuni vestimentare, te ajută să găsești și să probezi outfitul perfect. Totul fără a bate magazinele în lung și-n lat, pierzând timp și nervi. Cabina de probă și obiectele mult visate încap toate într-un smartphone. Nu e magie, e tehnologie… 3D!

          Modelarea 3D permite utilizarea unei realități augmentate, menite să furnizeze cumpărătorilor o experiență similară cu cea din cabinele de probă, ajutându-ne astfel să răspundem la întrebarea: Cum aș arăta într-o haină sau alta?

          Iar lucrurile nu se opresc aici. Într-o epocă în care pre-comenzile online sunt în vogă, tehnologia va transforma moda într-o experiență și mai personală, permițând personalizarea garderobei. Grație unor aplicații precum Screenshop (unde utilizatorii caută modele vestimentare pe care le-au văzut sau le-au creat chiar ei) sau Mtailor, care oferă opțiunea de a personaliza designul doar cu ajutorul camerei foto a telefonului, industria modei se îndreaptă cu pași rapizi în direcția butic și unic, către un design literalmente pe măsura clientului și a așteptărilor sale.

Creație virtuală, unicitate reală

 

         Astăzi, designerii se confruntă atât cu provocări din partea clienților, cât și din partea colegilor din mediul online, care le fac concurență.

       Google a adus programarea pe podium, prin intermediul unui experiment, menit să creeze haine cu ajutorul unui sistem de programare complex, cunoscut sub numele de Project Muze.

Ideea a fost să utilizeze un pachet software care să poată realiza îmbrăcăminte personalizată, în diverse stiluri, pentru fiecare persoană în parte!
Pentru asta, programul a compilat date culese de la 600 de iubitoare de modă, pe care le-a transformat într-o formulă de calcul în baza căreia se obțin stilurile/modelele potrivite, în funcție de variabilele date de utilizatorul final (plăceri/neplăceri/stare de spirit etc.).
Rezultatul? O modă puternic individualizată. Tiparul, culorile, țesăturile, designul – fiecare sunt atribuite anume persoanei care apelează la Project Muze.

        Cine și-ar dori să dea nas în nas, la petrecerea de Crăciun bunăoară, cu un oaspete îmbrăcat la fel? Prin codificarea excepțională din spatele proiectului Muze, Google a redus drastic o asemenea posibilitate.

 

 

Londra, Paris sau Digitland? O nouă atitudine

            Comerțul electronic reprezintă forța motrice din spatele ‘tehnologizării modei’. Magazine precum Etsy și Redbubble au ținut cont de interesul crescând față de moda ultra-personalizată și modelele de nișă. De altfel, acum este mai ușor ca oricând pentru designerii independenți să creeze și să producă îmbrăcăminte în cantități mici, sau chiar unicate, pe care să le vândă ulterior. 3D printed catwalk-ready clobber contribuie activ la susținerea cererii pentru exclusivitate. Furnizorii nu mai trebuie să producă mii de articole similare pentru a obține profit. Dimpotrivă, pot transforma în realitate milioane de desene diferite.

          Anterior, moda era strâns legată de capriciul designerilor. Datorită noii generații, tehnologizate și îndrăgostite de unicitate, fiecare își poate croi lucruri urmându-și propriile dorințe, nevoi și idei.

Suport