In blogul anterior am ales sa punem in lumina rezultatele aplicarii tehnologiei de printare 3D in domeniul aeronautic. Astazi, pastram domeniul dar abordam o alta aplicatie, si anume scanarea 3D.

Primul exemplu despre care vorbim astazi este cel al restaurarii unui model celebru de avion, P-47, unul dintre actorii celui de al doilea razboi mondial. Descoperit dupa ce a stat mai bine de 70 de ani in jungla din Papua Noua Guinee, P-47 Razorback a fost preluat de Stefan Hokuf (AirCorps Aviation) intr-o stare deplorabila. Scopul (unul foarte indraznet): sa zboare din nou. Sa fie ca si cand ar fi iesit de pe linia de asamblare. „Vom replica fiecare piesa. Chiar si pe cele defecte. Acesta este visul”, spunea Hokuf.

Dar asta inseamna ca aproximativ 3000 de piese sa fie inlocuite. Unele sunt simple – suruburi si piulite – si pot fi cumparate rapid. Dar multe sunt mai complicate. Iar aceasta reconstructie este de fapt un joc de puzzle, pentru a inlocui cu piese bune pe cele afectate. Si mai exista doar cateva zeci de avioane P-47 capabile sa zboare. Ceea ce inseamna ca piesele sunt putine si foarte scumpe. Astfel ca singura solutie viabila a fost urmatoarea: in loc sa caute si sa vaneze aceste piese rare, s-a preferat imprumutarea din muzee si de la colectionari a pieselor dorite si reproducerea lor. Numai ca, pentru a construi un model digital cu ajutorul unui software si a realiza modelul pe centre cu comanda numerica, timpul necesar era de aproximativ 40 de ore. Si nu exista intotdeauna certitudinea ca rezultatul corespunde perfect modelului initial. Stefan Hokuf isi aminteste: „Stateam noaptea in pat si ma intrebam: oare am putut capta fiecare unghi perfect? Este cel exact?”

Pentru a inlatura aceste griji si a scurta drastic timpul de generare a modelului 3D – la doar cateva minute, Stefan Hokuf a apelat la Frank Pane, tehnicianul Creaform, pentru a arata echipei sale cum se lucreaza cu HandySCAN 700.

Explicatia lui Frank a fost simpla: ”Miscati scanerul constant si lent, ca si cum ati picta cu un spray. Achizitioneaza jumatate de milion de puncte pe secunda”, spunea Frank in timp ce deplasa scanerul deasupra aripii si pe ecranul laptopului apareau in timp real: fiecare nit, fiecare gropita si fiecare semn lasat de muncitori in urma cu 70 de ani. Urmarind acest proces, Steve Wold se invartea in jurul aripii pentru a evalua defectele: „Cineva chiar si-a semnat numele pe aripa. Acest scaner reprezinta varful cautarilor unui echipament pentru o reconstructie precisa.”

Pasiunea pentru detaliu a AirCorps Aviations inseamna ca modelul realizat azi sa fie exact precum cel construit in timpul celui de al doilea razboi mondial. Daca vei folosi cabluri izolate in bumbac si cauciuc ca atunci, daca vei monta exact acelasi numar de nituri albastre (puse accidental pe linia de asamblare in timpul celui de al doilea razboi mondial), daca vopseaua are aceeasi componenta chimica, atunci in mod cert si modelul trebuie sa respecte cele mai mici amanunte pana la 17 sutimi de inch.

Intrebarea cea mai evidenta este: de ce? De ce atata atentie pentru detaliu daca oricum multe nu se vad? De ce un scaner atat de precis pentru o tehnologie de zbor invechita? Chuck Cravens raspunde: „Cred ca din urmatorul motiv: Reconstruim aceste avioane pentru povestea lor. Daca nu sunt excte, atunci noi scriem fictiune.”

Acum, avand la dispozitie HandySCAN 700 nimeni nu trebuie sa isi mai faca griji noaptea. Precizia este asigurata iar timpul redus de la zeci de ore la ordinul minutelor. Si povestea avioanelor este cea reala, nedenaturata.

Cel de al doilea caz in care sunt implicate scanerele 3D laser Creaform aduce in prim plan doua nume cu o rezonanta mult mai mare: Air France si KLM. Mai precis, echipele de Engineering si Mentenanta ale acestora (AFI KLM E&M).

Scopul: evaluarea pagubelor aparute asupra fuselajului din cauza fenomenelor meteo extreme. Exemplu: o grindina de 15 minute a afectat 40 de avioane pe aeroportul din Denver cauzand anularea sau intarzierea planurilor de calatorie a peste 1000 de pasageri. Grindina poate masura intre 5 si 150 mm si poate afecta semnificativ avioanele. Exista astfel proceduri de mentenanta pentru evaluarea acestor pagube, proceduri care trebuie sa respecte urmatoarele reguli: sa imobilizeze la sol cat mai putin timp avioanele, inspectia sa fie realizata in diverse conditii de mediu (temperaturi diferite, la exterior sau in interiorul hangarelor), rezultatele trebuie sa fie precise si de incredere, iar tehnologia trebuie sa se preteze pentru diferite suprafete si materiale.

In mod traditional, un astfel de proces se realizeaza manual si dureaza aproximativ 4-5 ore pentru 1 m2 de suprafata inspectata. Dar acum HandySCAN a schimbat acest lucru: a redus timpul de inspectie cu 80%, este perfect adaptat la conditiile de mediu cerute de proces, este foarte usor de utilizat iar rezultatele pot fi trimise direct catre inspectorii care nu se afla la fata locului. Astfel, pe baza modelului 3D generat precis, rapoartele detaliate se obtin automat iar deciziile se iau rapid. Si zburam in siguranta.